<HTML><BODY><DIV style='font-family: "Verdana"; font-size: 10pt;'><DIV>
<DIV>It's not just those values.  You want all ratios up to a certain "size" to be approximated well - increasing this size is more important that getting a better approximation.  There is no obvious definition for size.  In general, divisibility only by small primes is important; 9/8 is clearly superior to 7/6, for example.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>31 works pretty well.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Franklin T. Adams-Watters<BR>16 W. Michigan Ave.<BR>Palatine, IL 60067<BR>847-776-7645</DIV>
<DIV> </DIV> <BR>-----Original Message-----<BR>From: Jud McCranie <j.mccranie@adelphia.net><BR>To: David Wilson <davidwwilson@comcast.net><BR>Cc: Sequence Fans <seqfan@ext.jussieu.fr><BR>Sent: Wed, 18 Jan 2006 13:46:40 -0500<BR>Subject: Re: Musical sequence<BR><BR>
<STYLE>
.AOLPlainTextBody {
    margin: 0px;
    font-family: Tahoma, Verdana, Arial, Sans-Serif;
    font-size: 12px; 
    color: #000; 
    background-color: #fff; 
}

.AOLPlainTextBody pre {
    font-size: 9pt;
}

.AOLInlineAttachment {
    margin: 10px;
}

.AOLAttachmentHeader {
    border-bottom: 2px solid #E9EAEB;
    background: #F9F9F9;
}

.AOLAttachmentHeader .Title {
    font: 11px Tahoma;
    font-weight: bold;
    color: #666666;
    background: #E9EAEB; 
    padding: 3px 0px 1px 10px;
}

.AOLAttachmentHeader .FieldLabel {
    font: 11px Tahoma; 
    font-weight: bold;
    color: #666666;
    padding: 1px 10px 1px 9px;
}

.AOLAttachmentHeader .FieldValue {
    font: 11px Tahoma; 
    color: #333333;
}

</STYLE>

<DIV class=AOLPlainTextBody id=AOLMsgPart_0_f038a4a1-6e5e-4093-b035-5feca539578d>At 01:40 PM 1/18/2006, David Wilson wrote: <BR>>In general music theory, we hold to the concept of an octave, >specifically, that if a musical scale includes a tone of frequency f, it >also includes a tone of frequency 2f. <BR>> <BR>>What if we abandon the notion of octave, but keep the idea of equally >spaced tones, so that our scale can be described by base tone frequency b >and a ratio r between adjacent tones on the scale. <BR>> <BR>>Is there a measure of goodness of r that would rate r = 2^(1/12) high? >Presumably this rating would be based on the closeness of tone ratios to >simple rationals which represent pleasing harmonies. Given this rating, >what would be the best r? If we return to octave-based scales, could be >construct a sequence of t with increasingly better ratings of 2^(1/t), >which would represent increasingly !
 good choices for number of tones in an >octave? <BR> <BR>I looked at this sometime ago. The important thing about 12 equally-spaced tones is that r^4 is close to 5/4, r^5 is close to 4/3, and r^7 is close to 3/2, r is the 12-th root of 2, as above. The next values that come close to these important values are when there are 43 and 53 equally-spaced tones between frequencies f and 2f, IIRC. <BR> <BR></DIV><!-- end of AOLMsgPart_0_f038a4a1-6e5e-4093-b035-5feca539578d --></DIV></DIV>


<hr style="MARGIN-TOP:10px" >
<b>Try the New Netscape Mail Today!</b><br />
Virtually Spam-Free | More Storage | Import Your Contact List<br /><a  href="http://mail.netscape.com">http://mail.netscape.com</a>

</BODY></HTML>